Альфа та бета тестування послуги — як це працює

альфа та бета тестування Перед виходом у продаж чи, як кажуть, у реліз, усі нові послуги чи продукти мають бути ретельно протестовані. Тестування складається з 3 основних етапів. Це альфа-тестування, бета-тестування та «вихід у світ». Кожен з етапів важливий по-своєму і, якщо порушити цей ланцюжок і викинути хоча б 1 етап, то в результаті клієнти, які отримують послугу, що має безліч помилок, будуть незадоволені.Давайте тепер зупинимося на кожному етапі та ознайомимося з його деталями докладніше.

З чого складається альфа-тестування

Керівництво компанії вирішує надавати якусь нову послугу, потім відбувається її встановлення та налаштування, оптимізація під майбутніх клієнтів. Весь цей процес називається альфа-тестуванням. Альфа-тестування — це етап тестування, яке виконується співробітниками компанії. Вони займаються встановленням та базовим налаштуванням, налагодженням програмного забезпечення нової послуги. У цей час поточні клієнти повідомляються, що незабаром відбудеться запуск нової послуги.

Після того, як послуга була базово налаштована, виконується безпосереднє тестування працівниками. Тобто ставляться різні завдання, які мають бути виконані. В результаті не повинно виникнути збоїв та відмов.

Як показує практика, найбільша кількість збоїв, помилок, глюків виникає саме у цей період альфа-тестування. Співробітники аналізують результати, проводять консультації з розробниками послуги та намагаються вирішити спільними зусиллями всі недоліки, що виникають. Саме з цієї причини під час масових повідомлень клієнтам не повідомляється точна дата виходу послуги в бета-тестування, оскільки можуть виникнути дуже серйозні помилки, які впливають на запуск послуги. Зрештою, всі помічені помилки мають бути усунені.

Під час альфа-тестування пишеться внутрішня документація для співробітників, які стежитимуть за роботою нової послуги у майбутньому та документація (статті та інші посібники) для майбутніх клієнтів, щоб вони мали змогу працювати з новою послугою максимально комфортно. Відбувається оптимізація зовнішнього вигляду нового продукту, тобто інтерфейсу. Наприклад, програмне забезпечення може бути англійською мовою і це створює велику складність для роботи з послугою клієнтам, якщо вони не володіють цією мовою. Виникає завдання перекладу всього інтерфейсу під певне мовне середовище. Це також займає багато часу.

Компанії, до речі, можуть заощадити на цьому гроші та час і перекласти все за допомогою машинного перекладу. В результаті переклад буде настільки безглуздим, що помилок там буде ще більше і буде простіше розібратися з оригінальною мовою, ніж перекладом. Але компанії, які цінують свою репутацію та клієнтів, наймуть професійних перекладачів та дадуть їм достатньо часу, щоб переклад був максимально якісним та ефективним. Також новий продукт налаштовується для взаємодії з існуючими продуктами та послугами, наприклад, з основною системою розрахунків тощо.

Після цього тривалого етапу альфа-тестування, коли всі знайдені помилки було усунуто і послуга оптимізована для взаємодії з іншими продуктами підприємства, її можна перевести в бета-тестирование.

Етапи бета-тестування

Бета-тестування — це тестування, яке проводиться вже клієнтами, але доступ до нього може бути відкритий лише певному колу осіб. Тобто, клієнти записуються на тестування нової послуги компанії. Компанія, зі свого боку, надає їм доступи для тестування безкоштовно та може надати ще будь-які бонуси. Клієнтів, які беруть участь у бета-тестуванні, називають бета-тестерами. бета тестер Для тестування вони можуть використовувати документацію, яка була створена для них під час альфа-тестування, але в основному їх завдання полягає в тому, щоб повноцінно скористатися послугою. Якщо виникають якісь помилки чи збої, то бета-тестери повідомляють про це співробітників компанії та максимально докладно описують помилки та дії, в результати яких вони виникли. Таким чином створюється зворотний зв’язок між компанією та бета-тестерами. У ході цього усуваються нові помилки, оптимізується робота послуги на краще.

Співробітники компанії не тільки чекають на повідомлення від бета-тестерів, а й самі ретельно продовжують аналізувати роботу послуги в цілому. Проводять моніторинг стабільності системи та інфраструктури, все також проводять діалог із розробниками, якщо потрібно усунути якийсь серйозний збій. Також документація зростає у своєму обсязі для клієнтів.

Іноді бета-тестери знаходять дуже серйозну помилку, наприклад, уразливість у безпеці послуги. В результаті особисті дані клієнтів можуть бути доступні третім особам, і усунення помилок такого роду може тривати багато часу. Через це період бета-тестування також може затриматися на невизначений термін, тому що не всі помилки або збої можуть бути усунені за допомогою співробітників компанії, може знадобитися модифікація програмного коду розробниками.

В результаті може вийти новий патч, оновлення або нова версія послуги в цілому, що також може порушити всі налаштування та оптимізації, які були зроблені до цього і процес бета-тестування триватиме ще якийсь час. У результаті послуга має бути максимально протестована, стабільна та якісно налаштована для повноцінного «виходу у світ». Після цього компанія відкриває доступ для бета-тестування всім охочим і кожен може протестувати послугу. У період відкритого бета-тестування послуга максимально наближена до повноцінної роботи, але зазвичай ще вносяться дрібні правки. Як і раніше, співробітники компанії аналізують роботу продукту та передають звіти керівництву. Якщо послуга працює стабільно і помилок більше немає, період відкритого бета-тестування закривається і послугу переводять у штатний режим, вона стає доступною для продажу.

Основна різниця між штатним режимом та бета-тестуванням у тому, що під час бета-тестування послуга ще не є фінальною версією. Деякий функціонал нової послуги може не працювати. Більше того, компанія припускає, що може виникнути збій, який усунути відразу може не вийти. Коли ж послуга працює у штатному режимі, то компанія гарантує якісний та безперебійний режим роботи послуги та відповідає за це.

Саме тому альфа-тестування та бета-тестування дуже важливі, в першу чергу, для клієнтів, оскільки вони будуть впевнені в тому, що набувають вже якісного продукту.

Alyona Susol

Чотири роки займалася маркетингом і редактурою, зараз працює у команді PR.